lifeinliberty

Alla inlägg den 3 juni 2016

Av Maria Ryd - 3 juni 2016 11:00

Hästen talar om du väljer att lyssna

I min psykiska utvärdering går jag till roten av hela hästen. Vem är du? Vad har du gjort? Vad har du tyckt om det du gjort? Vilka erfarenheter har du och hur associerar du? är frågorna jag oftast vill ha svar på.
Men hur ska jag få reda på det? Frågar jag de tidigare ägarna? Nej. Det jag vet om Kanerva är att han är 7 år, han har startat 37 gånger på travet, jag vet att han är inriden, att han alltid haft tussar i öronen, han är van att åka transport, han är en valack och han är brun. "Jag förstår inte?" Tänker många. Det jag menar är att informationen en människa kan ge mig om en häst är nästintill obetydlig för mitt arbete med den.

Vem är du?
Om han någonsin varit i en paddock eller ridhus vet jag inte - och det är inte särskilt relevant. Då jag inte arbetar på så vis att "Nu ska vi vänja oss vid det här!" utan jag arbetar i nuet med hästen, oavsett tid, plats, ålder.
Oavsett häst så är det första jag gör att ta in den i paddock/inhägnad/korall etc, och släpper den lös. (Om jag är ute på arbete och ska utvärdera en häst åt någon annan så släpper de in hästen i inhägnaden och jag går sedan in när hästen är lös från början, anledning kan jag förklara i annat inlägg för er som inte redan vet)
De vanligaste reaktionerna för en häst är följande;
1.Hästen börjar strosa omkring och lukta och utforska
2.Hästen går runt och trycker stressat längsmed staketet och gnäggar/letar efter flocken eller utvägar
3.Hästen blir vad man i dagligt tal kallar "busig" och galopperar och hoppar omkring
4.Hästen gör ingenting
(I vissa fall blir hästarna aggressiva eller extremt rädda, men detta hör inte hit utan det kan ni läsa om i inlägg längre fram om problemhantering, denna utvärdering gäller generellt och hästar som inte har blivit misshandlade etc)

Utvärdering;
1; Ett önskvärt beteende och bör inte förväxlas med att hästen finner dig ointressant. Det jag gör då är att jag går tillsammans med hästen och utforskar. Detta berättar för mig att hästen fått behålla sin naturliga nyfikenhet, den har ett levande sinne och beter sig som en häst "borde". Den har alltså en sund mental grund och kommer vara enkel att kommunicera med, då den kommer tala direkt.
2; Denna typ av häst är ofta låg i rang och behöver att människan visar tydlig struktur från början, därför börjar jag att flockvalla hästen, vända den åt olika håll, stanna och gå - precis som i en flock. Detta gör jag på avstånd för att visa hästen att jag inte vill in i dens personliga zon och jag vill heller inte ha den i min. Anledningen till att hästen gör så här kan vara allt från förtidigt lämnad av sin mamma till dåliga erfarenheter av människor (behöver inte vara ett likhetstecken med att den blivit slagen eller illa behandlad, utan den har bara inte blivit behandlad på det sätt den individen behövde) Men orsaken är ofta obetydlig om det inte är väldigt specifika problem som ska lösas. Slutligen kommer hästen att vilja ha närkontakt och följa med, den kommer alltså anförtro sig och vilja samarbeta.
3. Hästen är förvirrad, den förstår inte och kan inte klura ut varför den befinner sig i den situation den gör. Denna typ av häst har inte en låg rang, snarare en medel till hög. Den behöver liksom nummer 2 en tydlig struktur och beroende på hur den reagerar på att jag kommer in i inhägnaden så börjar jag oftast med att flockvalla. Här är det dock tydligare struktur på att "jag vill inte ha dig nära än, jag vill samarbeta". Vilket innebär att jag lägger in mer energi i mitt kroppsspråk än med nummer 2, eftersom den har en ådra av rädsla får man inte "Over power" den.
 Denna häst är mycket extrovert och det ger oss väldig simplicitet i kommunikationen - man kan ge enkla och starka signaler, för det är vad hästen kommer att ge respons på.
4. Det här är nästan det värsta som kan hända. En häst som är så introvert och avstängd att den tappat alla naturliga instinkter. Det här är en häst, som till synes är lugn, men som inuti har ett fullkomligt kaos av tankar och känslor - och därför valt att stänga av. Man kan jämföra det med en människa som är på väg att gå in i väggen. Hästen är många gånger utbränd fysiskt/psykiskt och ibland både och.

Jag använder mig av frihet och promenader i skogen för att få så många svar som möjligt av hästen, jag vill ha den så naturlig det går för att få en genuin bild av den.
Så under en vecka har jag den lös i inhägnad, promenerar i skogen och masserar den. Dessa tre typer av aktivitet ger mig allt jag behöver för att veta vad hästen behöver från mig.

Kanervas första promenad i skogen

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hästtränare/Problemhästar/Frihetsträning

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards