lifeinliberty

Direktlänk till inlägg 1 juni 2016

Renovering

Av Maria Ryd - 1 juni 2016 10:35

Det är inte bara boxen som behöver renoveras



-Kanerva har en hel del fysiskt och psykist som behöver arbetas med. Som vanligt med varmblod så är det (surprise surprise) hovarna. Jag ska se till att en duktig hovslagare besöker oss senast nästa vecka för att kolla upp hur vi ska lösa den situationen.


-Sedan har en vanligt förekommade defekt på många elithästar - karprygg. Jag ska inte säga att den är "fullt utvecklad" om man vill uttrycka sig så, utan den mer tenderar att komma upp ordentligt. Oavsett så smärtar han inget av den - än. Så därför är det högst prioriterat med en anpassad och lösgörande träning nu i början. För er som inte vet vad karprygg är så föreslår jag att ni antingen googlar eller talar med vetrinär, då fler hästar än vad man tror har det (dock har inte alla problem av det)


-Han är en mycket stressad individ, men inte extrovert utan introvert. Vilket också gör att han lätt går ned i vikt. (Nu är det bara 2 veckor sedan hans sista start så han är fortfarande i mycket god tävlingskondition, vilket också gör att han ser väldigt smal ut, dock är han mycket musklad)


- Precis som många hästar som tävlas på högnivå eller tränas hårt så uppfattar Kanerva människan som ett objekt och inte som en individ villig att kommunicera. Kanerva är inte på något vis en problemhäst - vilket för mig är nytt (haha) . Därför ska det bli otroligt roligt att få träna en häst som inte är aggressiv eller rädd, utan som "bara ska utvecklas ihop med mig". Eller kanske bara utveckla mig?


(Vad det gäller boxen så ska den renoveras, den har tidigare använts av en ung ryttare som målade en fin sol och några fåglar till sin häst, men nu i sommar ska jag måla om den helt)

 

Här ser ni det jag markerat med rött, jag kommer att dokumentera mycket i bild för att ni ska kunna följa förändringen i hans kropp så nära som möjligt.


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Ryd - 4 juni 2016 11:00


  LördagImorgon har det gått en vecka och Kanervas utvärdering är då klar. Jag har redan nu en klar bild av honom, vilket jag egentligen haft från början, men efter att ha sett honom i diverse situationer så kan jag med säkerhet bestämma mig hur ja...

Av Maria Ryd - 3 juni 2016 11:00


Hästen talar om du väljer att lyssna I min psykiska utvärdering går jag till roten av hela hästen. Vem är du? Vad har du gjort? Vad har du tyckt om det du gjort? Vilka erfarenheter har du och hur associerar du? är frågorna jag oftast vill ha svar på....

Av Maria Ryd - 2 juni 2016 08:45


TorsdagAlltid när jag tar hem en häst så gör jag första veckan en utvärdering. Den består av allt från utvärdering av foderstat till hästens psyke. Kanerva hämtades i söndags och alltså är utvärderingen klar på nu på söndag. Han har tidigare gått på ...

Av Maria Ryd - 29 maj 2016 10:30

Idag..   ...hämtade jag äntligen Kanerva! Allt gick precis som förväntat - kanon bra. Jag vet inte om det berodde på att Kanerva var en ängel i transporten eller min fantastiska medhjälpare Ronja, haha. Han anpassade sig snabbt i nya stallet och ...

Av Maria Ryd - 26 maj 2016 09:51

Lite uppdatering!  Nu är det bestämt, på söndag åker jag och hämtar min nya bästa vän. Jag kan inte längta mer!Redan ikväll börjar inspelningar till kommande avsnitt (var, när och hur ni kan se dessa kommer längre fram!) Igår fick jag även mina spo...

Presentation

Hästtränare/Problemhästar/Frihetsträning

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards