lifeinliberty

Alla inlägg den 2 juni 2016

Av Maria Ryd - 2 juni 2016 08:45

Torsdag

Alltid när jag tar hem en häst så gör jag första veckan en utvärdering. Den består av allt från utvärdering av foderstat till hästens psyke. Kanerva hämtades i söndags och alltså är utvärderingen klar på nu på söndag.

Han har tidigare gått på jordhage med fri tillgång till hösilage och fått flertalet kg müsli som tillskott. Personligen är jag inte mycket för att tillskottsfodra, jag anser att det absolut bästa är om man har ett bra stråfoder, mineralsaltstenar och sedan ett grundkraft. Jag ger också ofta färska morötter, dels för tänderna och för vitaminerna.

Hos mig går Kanerva på gräshage där halva är bete och halva är "vinterhage". Han kan alltså hela tiden välja själv var han vill vara. Problematiken med honom är att han inte varit särksilt intresserad av stråfodret eftersom han fått så mycket i krubban (och det blir ungefär som ett godis tillslut). Det get inte heller något sunt hull, utan hästarna blir ofta mätta på fel sätt. Läs nu att det inte är fel att fodra med müsli eller vitaminer eller vad man nu vill, det jag menar är att man bör anpassa det efter hästen och inte skapa ett onödigt behov.

Förutom fri tillgång på gräs får han även fint hö de få timmar han står i boxen, oftast äter han inte mycket av det då han äter så pass mycket gräs. Sedan får han ca 0,5kg krafft grund och 0,5kg morötter om dagen. Detta för mineral och vitaminbehov men också för att han inte går på hårdträning. Dock behöver hästar som är elittränade inte heller kraftfoder, men det är inget vi ska ta upp nu.

Jag försöker alltid hålla det så naturligt som möjligt för hästarna, för att de ska behålla sina naturliga instinkter och det finns inget de mår så bra av som gräs (förutsatt att hästen är frisk och inte en fångrisk, men det förstår ni med).

Något jag är förvånad över är att han inte alls fått någon "gräsmage" eller dålig avföring. Jag var lite orolig men han är hur nöjd som helst och det känns otroligt skönt!

I nästa inlägg kommer en beskriving på den psykiska utvärdering, missa inte den! ;)


Kanerva och hans hagkompis i soluppgången

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hästtränare/Problemhästar/Frihetsträning

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards